Gratis monsters
Veiligheid en vertrouwen
Levering binnen 3-5 dagen
Historia del Perfume
Het woord “parfum”of “parfums” komt van het Latijn “per”en “fumare”, dat ‘rook maken’ betekent, waarbij gerefereerd wordt naar de geurrijke substanties die vrijkomen wanneer iets verband wordt om te aromatiseren. Tegenwoordig refereert het woord ‘parfum’ naar de aromatische vloeistof die een vrouw of man gebruikt om lekker te ruiken.

Ramón Planas en Buera hebben in Barcelona een parfummuseum genaamd Museo del Perfume. Hier is een grote collectie parfums voor mannen en vrouwen te vinden en wordt “de theorie dat de geschiedenis van de parfum al in de prehistorie begon levend gehouden. Op een goede dag maakte iemand een vuurtje om zich te warmen en om zich te weren van de wilde dieren, verbrandde hij puur toevallig enkele takken en hars van een boom en dat zorgde voor een heerlijke geur. Zo een heerlijk aroma had nog nooit iemand geroken. Misschien omdat de geur zo aangenaam was en de rook naar de hemel opsteeg, kwam men op het idee om het als offer voor de goden te gebruiken”.

De kunst van de vervaardiging van de parfum ontstond in Egypte waarna de techniek werd doorontwikkeld door de Arabieren en later door de Romeinen. In Europa kwam de parfum op tijdens de renaissance, voornamelijk in Frankrijk gedurende de 14de eeuw. De Fransen gebruikten bloemen om parfums te maken. Zo werd Frankrijk het rijk der parfums. Met de tijd ontstonden de eerste parfumlaboratoria waar de laboranten zich bezighielden met het ontwikkelen en verkopen van hun eigen aromatische preparaten. Niettemin waren de preparaten exclusief voor hun klanten en gemaakt naar hun wensen en voorkeuren.

De consumptie van aromatische wateren zette later flink door, voornamelijk de koningen van Frankrijk Lodewijk de 14de en de Lodewijk de 15de waren grote afnemers van essences. Men zegt dat ze wel moesten om de slechte hygiëne en slechte geuren van de tijd te verbergen. Tijdens de Franse revolutie stagneerde de parfummarkt. Veel adellijken werden onthoofd onder de guillotine en na het aanzien van alle geparfumeerde onthoofdingen ontstond een nieuw parfum genaamd “Guillotine”.

Toen Napoleon op de troon kwam breidde vanzelfsprekend de parfummarkt uit. De parfumhandel werd in deze tijd een grote industrie die voor werkgelegenheid en uiteraard geld zorgde. Het was nu niet meer alleen de geur die belangrijk was, maar ook het flesje, de verpakking en de marketing. In het zuiden van Spanje waren de handschoenmakers de eerste pioniers die de flesjes verkochten, samen met de geparfumeerde handschoenen.

Wat betreft de cosmetica waren de Grieken degenen die ervoor zorgden dat hun gewoonten uit het Nabije Oosten geïntroduceerd werden tot in Spanje. De eerste barbieren en parfumeurs waren Grieken die zich in Rome vestigde ten tijde van de Romeinse republiek. De Grieken stonden vooral bekend om de kunst van het ontwikkelen van de keramiekflessen waarin de parfums werden bewaard. Tot op de dag van vandaag zijn ze moeilijk na te maken.

Ze ontwierpen zeven verschillende flessen waarin de parfums werden bewaard en daarnaast decoreerden ze de flessen met mythologische dieren, geometrische figuren en ceremoniële vertoningen. Het Christendom zorgde echter weer voor een afname in het parfumgebruik aangezien parfums en cosmetica gezien werden als “instrumenten van de duivel waarmee vrouwen mannen konden verleiden”. Vandaag de dag in de 21ste eeuw heeft markt andere behoeften. Vroeger waren het de experts die de geuren keurden en zo bepaalden welke koers de mode zou varen, nu zijn zij het juist die aan de marketing gehoor moeten geven. De parfumerie groeit momenteel op ongekende snelheid. Er komen steeds meer parfum- en cosmeticamerken bij, welhaast teveel. Naast de onlineparfumshop is er een ander soort handel ontstaan die onder verschillende socio-economische niveaus van de samenleving voor opschudding zorgt. Dit zijn de zogenaamde “nicheparfumeries”, waar de meest exclusieve merken worden verkocht en die niet aan de normale parfumzaken worden geleverd.

Bij Perfume’s Club kun je enkele van deze merken vinden voor de beste prijs.

Het is belangrijk om te weten dat het niet verplicht is om parfum op te doen, maar dat er geen twijfel over bestaat dat parfum de persoonlijkheid van het individu versterkt, als een onzichtbaar element dat de zintuigen en emoties prikkelt. Soms kan enkel de geur al veel vertellen over de persoon door het overbrengen van gedachten en gevoelens.

Soorten parfum
Het verschil in de type parfums hangt af van de intensiteit van het aroma:

Parfum: de geconcentreerde vorm bevat tussen de 15-40% van de geurbestanddelen. Gemengd met een hoog alcohol percentage. Over het algemeen is het aroma zeer intens en blijft tot wel 7 uur goed.
Eau de Perfume: beter bekend als EDP, heeft een concentratie van 15% en blijft 4 tot 6 uur ruikbaar.
Eau de Toilette: beter bekend als EDT of badwater, heeft een concentratie van 7-15 %. Dit is de lichtste parfumvariant, perfect voor informele gelegenheden. Experts raden aan de parfum aan te brengen op de kleding in plaats van op de huid. Hij blijft 3 tot 5 uur ruikbaar.
Eau de Cologne: beter bekend als EDC, heeft een concentratie van 3-6% maar met citrusaroma's. Hij blijft tot 3 uur ruikbaar.
Splash perfumes: beter bekend als EDS, heeft een concentratie van 1%.
Anekdoten
• Keizer Nero beval tijdens zijn banketten voor zijn meest belangrijke vrienden dat er duizenden bloembladeren van allerlei verschillende exotische soorten van het plafond moesten vallen en dat er vogels moesten worden losgelaten die hun vleugels in parfums hadden ondergedompeld zodat de geur zich door de zaal kon verspreiden.

 De overige Romeinen hielden er wel een heel aparte manier op na om zich te parfumeren. Ze lieten de monden van hun slaven vullen met parfum om die vervolgens over hun gezicht en lichaam te laten sprenkelen.

• Toen de graftombe van de faro Toetanchamon werd gevonden, ontdekte men dat hij met meer dan 3000 potten met aroma’s omringd was. De potten gaven nog steeds hun geur af ondanks dat ze al meer dan 3000 jaar begraven waren.

 De historische teksten verzekeren dat de lichaamsgeur van Alexander de Grote zo aangenaam en sterk was dat hij alle ruimtes waarin hij zich bevond kon parfumeren.

 Toen Marylin Monroe vertelde dat zij voordat ze ging slapen standaard twee druppels Chanel Nº 5 opdeed, steeg de parfumverkoop tot ongekende hoogte.

• De schrijver Patrick Süskind van het boek “Het Parfum” is zeer nauwkeurig en gedetailleerd en wanneer hij zijn personages beschrijft, karakteriseert door hun geuren te beschrijven: of ze onaangenaam zijn of niet, hoe het personage is dat een bepaalde geur heef. De geur bepaalt namelijk het karakter van een personage en moet erbij passen.
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF EN WIN 5€* GRATIS!
Download App App Store Google Play
© Perfumesclub.com 2009 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | NIF ESB57818197 Geregistreerd merk onder Beauty Luxe Distributions SLU | Islas Baleares |
WIJ BELLEN U KOSTELOOS
U kunt nu telefonisch bestellen