Gratis monsters
Veiligheid en vertrouwen
Levering binnen 3-5 dagen

BeautyLovers · Blog

Geschiedenis van parfum

VERHALEN
Geschiedenis van parfum
Geschiedenis van parfum
Oorsprong, geschiedenis en curiosa

Parfum is bijna net zo oud als de mensheid zelf. Het woord parfum is afgeleid van het Latijnse ‘per’ en ‘fumare’ , wat rook produceren betekent, verwijzend naar de aromatische stoffen die werden verbrand om sfeer te creëren. Deze essenties waren meestal wierook, mirre of bloemen en werden gebruikt bij offers aan de goden. Naarmate de tijd verstreek, werden deze aroma's niet langer uitsluitend gebruikt voor goddelijke rituelen en breidde het gebruik ervan bij mensen zich uit, omdat men dacht dat de geuren een soort afrodiserende kracht afgaven.

“Het begon allemaal in de prehistorie, op de dag dat een van die primitieve mannen een vreugdevuur aanstak om warm te blijven of om beesten af te weren die hem konden besluipen, en door puur toeval een paar takken of harsen van een boom aanstak en die begonnen af te geven. een aangename geur., een ongekende geur die niemand ooit eerder had gevoeld. Misschien heeft het feit dat ze het zo aangenaam vonden en dat de rook naar de hemel steeg hen ertoe aangezet het te gebruiken als een offer aan de goden”Ramón Planas Buera (Perfume Museum Barcelona)

Geschiedenis van parfum en evolutie van de sector

De kunst van het parfumeren werd geboren in Egypte en werd later ontwikkeld door de Arabieren en de Romeinen. Binnen Europa begon het allemaal tijdens de Renaissance, vooral in Frankrijk, halverwege de 14e eeuw. Het was toen dat ze bloemen begonnen te kweken en dat de eerste parfumerlaboratoria werden opgericht waar ze zich toelegden op het maken en verkopen van hun eigen aromatische preparaten.

Geschiedenis van parfum

In de loop van de tijd verspreidde de consumptie van geurwater zich, met name de hoven van de koningen van Frankrijk, Lodewijk XIV en Lodewijk XV , waren grote verbruikers van essenties, bekend als "Het geparfumeerde hof". De geschiedenis zegt dat ze het een beetje verplicht vonden om zich te verstoppen het gebrek aan hygiëne en slechte geuren.

Tijdens de Franse Revolutie stagneerde de parfummarkt. De guillotine in die tijd deed echter de geparfumeerde hoofden van de adel rollen, waardoor naam werd gegeven aan een nieuw aroma genaamd "Guillotine". Met de roeping van Napoleon tot de troon begon een expansie van parfums ; parfumeurs zouden een grote industrie worden, die banen en natuurlijk geld opleverde. Op dit punt was, zoals vandaag de dag het geval is, niet alleen de geur belangrijk, maar moest er ook rekening worden gehouden met de fles, de verpakking en de reclame.

De wereld van de parfumerie vandaag

Tegenwoordig, in de 21e eeuw, heeft de markt andere behoeften. Vroeger waren het de ‘neus’-geurproevers die de richting van een mode bepaalden, nu moeten ze aandacht besteden aan de marketingafdeling. Momenteel groeit de parfumerie ongebreideld. Er komen steeds meer parfum- en cosmeticamerken uit en er is geen ruimte voor iedereen. Naast online parfumerieën is er in de sector een ander bedrijfsmodel verschenen dat voor opschudding zorgt onder consumenten met een hoog sociaaleconomisch niveau. Het zijn wat zij niche- of kenmerkende parfumerieën ’ noemen, waar je exclusieve geuren kunt vinden van selectieve merken die beperkte edities maken en niet worden gedistribueerd in traditionele parfumerieën.

Parfum versterkt de persoonlijkheid van het individu, alleen door geur kunnen mensen worden geïdentificeerd en slagen ze erin verschillende sensaties en gedachten over te brengen. Het is onbetwist een onzichtbare aanvulling die de zintuigen en emoties beïnvloedt. Bij Perfume's Club vind je de beste parfummerken tegen de beste prijs.

Wil jij 5 euro korting* winnen op je volgende aankoop? U hoeft zich alleen maar te registreren en wij sturen u een welkomstmail met de bonus.
*Beschikbaar voor de eerste aankoop van niet-geregistreerde gebruikers. Minimaal aankoopbedrag: €49. Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen of kortingen.

Veelgestelde vragen

Welke soorten parfum bestaan er en hoe verschillen ze?

De 3 belangrijkste soorten parfums, afhankelijk van hun aromatische intensiteit:

Eau de Perfume: beter bekend als EDP , het is de meest geconcentreerde vorm, het aroma is diep omdat het tussen 15-40% aromatische essentie bevat. Gemengd met hoog alcoholgehalte. Over het algemeen heeft het een zeer intens aroma en de duur kan oplopen tot 7 uur.

Eau de Toilette: beter bekend als EDT of badwater, bevat een concentratie van 7-15%. Het is de lichtste versie van het parfum, perfect voor gebruik bij informele gelegenheden. Experts raden aan om het op kleding aan te brengen en niet op de huid. De duur is ongeveer 3 tot 5 uur.

Eau de Keulen: beter bekend als EDC of eau de cologne, bevat een concentratie van 3-6%, het is de lichtste versie qua duur en intensiteit. De beste optie om jezelf op elk moment van de dag op te frissen. Duur ongeveer 3 uur.

Wat is een niche- of signatuurparfum?

Het zijn exclusieve geuren die proberen afstand te nemen van het conventionele. Doorgaans behoren nichemerken tot kleine bedrijven met een kleine klantenkring en die beperkte hoeveelheden produceren om de geest van originaliteit te behouden. Als je op zoek bent naar andere kwaliteitscreaties met langdurige aroma's.

Wist je dat...?

- Toen keizer Nero zijn banketten vierde en zijn meest prestigieuze vrienden uitnodigde, gaf hij opdracht duizenden bloemblaadjes van alle soorten en exotische bloemen van het plafond te laten vallen. Tegelijkertijd liet hij vogels los met hun vleugels badend in parfum, zodat de geur zich door de kamer verspreidde.

- De Romeinse dames hadden een heel persoonlijke manier om zichzelf te parfumeren, omdat ze de mond van hun slaven vulden met parfums, zodat ze die op hun gezicht en lichaam konden spuiten.

- Toen ze het graf van farao Toetanchamon vonden, ontdekten ze dat het omgeven was door ruim drieduizend flessen met geuren die nog steeds hun geur behielden, ondanks dat ze al meer dan dertig eeuwen begraven lagen.

- Historische teksten beweren dat de lichaamsgeur van Alexander de Grote zo aangenaam en sterk was dat hij alle plaatsen waar hij binnenkwam kon parfumeren.

- Marilyn Monroe, toen ze verklaarde dat ze zichzelf voor het slapen gaan parfumeerde met twee druppels Chanel nr. 5, steeg de parfumverkoop tot overdreven niveaus.

- Patrick Süskind, de verteller van de roman “Het parfum” is zeer nauwgezet bij het beschrijven van alle details en karakteriseert de personages, zelfs aan de hand van hun geuren: afhankelijk van of ze onaangenaam zijn of niet, behoren ze tot een personage dat aangenaam is of niet; op de een of andere manier definieert de geur het karakter, het komt overeen met het karakter.

Wil je jouw mening over dit bericht delen?
Vul het volgende formulier in en verstuur het en wij publiceren uw mening.
Annuleren
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF EN WIN 5€* GRATIS!
Download App App Store Google Play
© Perfumesclub.com 2009 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | NIF ESB57818197 Geregistreerd merk onder Beauty Luxe Distributions SLU | Islas Baleares |
WIJ BELLEN U KOSTELOOS
U kunt nu telefonisch bestellen