Parfum is bijna net zo oud als de mensheid zelf. Het woord parfum is afgeleid van het Latijnse ‘per’ en ‘fumare’ , wat rook produceren betekent, verwijzend naar de aromatische stoffen die werden verbrand om sfeer te creëren. Deze essenties waren meestal wierook, mirre of bloemen en werden gebruikt bij offers aan de goden. Naarmate de tijd verstreek, werden deze aroma's niet langer uitsluitend gebruikt voor goddelijke rituelen en breidde het gebruik ervan bij mensen zich uit, omdat men dacht dat de geuren een soort afrodiserende kracht afgaven.
“Het begon allemaal in de prehistorie, op de dag dat een van die primitieve mannen een vreugdevuur aanstak om warm te blijven of om beesten af te weren die hem konden besluipen, en door puur toeval een paar takken of harsen van een boom aanstak en die begonnen af te geven. een aangename geur., een ongekende geur die niemand ooit eerder had gevoeld. Misschien heeft het feit dat ze het zo aangenaam vonden en dat de rook naar de hemel steeg hen ertoe aangezet het te gebruiken als een offer aan de goden” – Ramón Planas Buera (Perfume Museum Barcelona)
De kunst van het parfumeren werd geboren in Egypte en werd later ontwikkeld door de Arabieren en de Romeinen. Binnen Europa begon het allemaal tijdens de Renaissance, vooral in Frankrijk, halverwege de 14e eeuw. Het was toen dat ze bloemen begonnen te kweken en dat de eerste parfumerlaboratoria werden opgericht waar ze zich toelegden op het maken en verkopen van hun eigen aromatische preparaten.
In de loop van de tijd verspreidde de consumptie van geurwater zich, met name de hoven van de koningen van Frankrijk, Lodewijk XIV en Lodewijk XV , waren grote verbruikers van essenties, bekend als "Het geparfumeerde hof". De geschiedenis zegt dat ze het een beetje verplicht vonden om zich te verstoppen het gebrek aan hygiëne en slechte geuren.
Tijdens de Franse Revolutie stagneerde de parfummarkt. De guillotine in die tijd deed echter de geparfumeerde hoofden van de adel rollen, waardoor naam werd gegeven aan een nieuw aroma genaamd "Guillotine". Met de roeping van Napoleon tot de troon begon een expansie van parfums ; parfumeurs zouden een grote industrie worden, die banen en natuurlijk geld opleverde. Op dit punt was, zoals vandaag de dag het geval is, niet alleen de geur belangrijk, maar moest er ook rekening worden gehouden met de fles, de verpakking en de reclame.
Tegenwoordig, in de 21e eeuw, heeft de markt andere behoeften. Vroeger waren het de ‘neus’-geurproevers die de richting van een mode bepaalden, nu moeten ze aandacht besteden aan de marketingafdeling. Momenteel groeit de parfumerie ongebreideld. Er komen steeds meer parfum- en cosmeticamerken uit en er is geen ruimte voor iedereen. Naast online parfumerieën is er in de sector een ander bedrijfsmodel verschenen dat voor opschudding zorgt onder consumenten met een hoog sociaaleconomisch niveau. Het zijn wat zij ‘ niche- of kenmerkende parfumerieën ’ noemen, waar je exclusieve geuren kunt vinden van selectieve merken die beperkte edities maken en niet worden gedistribueerd in traditionele parfumerieën.
Parfum versterkt de persoonlijkheid van het individu, alleen door geur kunnen mensen worden geïdentificeerd en slagen ze erin verschillende sensaties en gedachten over te brengen. Het is onbetwist een onzichtbare aanvulling die de zintuigen en emoties beïnvloedt. Bij Perfume's Club vind je de beste parfummerken tegen de beste prijs.